سایت شخصی استاد شجریان

در حال حاضر ظاهرا هیچ سایت شخصی استاد شجریان در اینترنت فعال نمی باشد و لطفا به اینستگرام ایشان به نشانی

http://www.instagram.com/officialshajairan

مراجعه فرمائید.

_____________________________

یک ترانه سرا: گفتند از شجریان اعلام برائت کن تا برنامه‌ات قطع نشود
بعد از حضور استاد شجریان با همراهی اصغر فرهادی در سال ۹۵ برای بازدید از یک نمایشگاه نقاشی در فرهنگسرای نیاوران که ارتباطی هم با صداوسیما ندارد، من را به صداوسیما احضار کردند و رسماً اعلام کردند باید نامه‌ای بنویسی و اعلام کنی من مواضع آقای شجریان را قبول ندارم.
مواضع چندگانه تلویزیون در برخورد با مسائل شبیه به هم، همه را سردرگم کرده است. از یک سو، شاهد پخش موسیقی‌های سخیف از رسانه ملی هستیم و از سوی دیگر، شاهد محدودیت برنامه‌های هنری فاخر و محبوب. به این‌ها اضافه کنید روند حذف مجری‌های باسابقه و برتر را به بهانه‌های سیاسی.

ایرنا نوشت: سیدعباس سجادی، شاعر، ترانه‌سرا و موسیقی‌پژوهی است که سال‌ها در صداوسیما برنامه‌های هنری مختلف و به‌یادماندنی اجرا کرده است. آخرین برنامه سجادی «دستان» نام داشت که از تلویزیون پخش می‌شد و در آن با رویکردی تخصصی به موسیقی و گفت‌وگو با هنرمندان موسیقی می‌پرداخت.

قطع یک‌باره برنامه «دستان» و بعد از آن، عدم حضور سجادی در تلویزیون مشخص کرد که داستانی پشت این ماجرا نهفته است و غیر از روند نامشخص و سردرگم تلویزیون در حوزه موسیقی، انگار مشکل این بار، شخص اوست.

عباس سجادی که اکنون مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران است، درباره این ماجرا به خبرنگار ایرناپلاس گفت: بعد از حضور استاد شجریان با همراهی اصغر فرهادی در سال ۹۵ برای بازدید از یک نمایشگاه نقاشی در فرهنگسرای نیاوران که ارتباطی هم با صداوسیما ندارد، من را به صداوسیما احضار کردند و رسماً اعلام کردند باید نامه‌ای بنویسی و اعلام کنی من مواضع آقای شجریان را قبول ندارم. من گفتم اصلاً چه ربطی دارد؟ من مدیر یک مجموعه فرهنگی هستم و ایشان آمده‌اند آنجا برای بازدید از یک نمایشگاه و من هم طبق وظیفه اداری و اخلاقی‌ام از ایشان و آقای فرهادی استقبال کرده‌ام. مصرانه اعلام کردند اگر چنین نامه‌ای در اعلام برائت از ایشان ننویسی، برنامه «دستان» را قطع می‌کنیم. بنده هم اعلام کردم برنامه «دستان» که هیچ، اگر دستان خود من را هم قطع کنید در حوزه‌ای که به من ارتباط ندارد، چیزی نمی‌نویسم و این‌طور شد که برنامه را علی‌رغم استقبال وسیع مردم قطع کردند.

ترجمه

بخش پایانی مستند که به نظر می‌رسد می‌خواهد حسن روحانی، رییس جمهور را متهم به استفاده ابزاری از شجریان در فیلم تبلیغاتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ کند، در توصیف این اتفاق این جمله از زبان گوینده شنیده می‌شود: «جایگاه شجریان به یک سلبریتی رای‌ساز تنزل پیدا می‌کند و هیچکس اعتراضی نمی‌کند.»

تیک – 10 فروردین مستندی درباره محمدرضا شجریان از شبکه افق پخش شد تا این سوال را در ذهن ایجاد کند که به ممنوعیت پخش تصویر و صدای این هنرمند برجسته پایان داده می‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین، سال‌هاست که پخش صداوتصویر محمدرضا شجریان در تلویزیون ممنوع است و حتی با وجود آنکه مردم خاطرات زیادی با یکی از معروف‌ترین آثار او، «ربنا» دارند و هر سال چهره‌های مختلفی در آستانه ماه رمضان تقاضای پخش این دعا را با صدای او دارند اما تلویزیون بر رویه مخالفت با خواست مردم که در چند سال اخیر پیش گرفته پافشاری می‌کند.

عصر روز شنبه ۱۰ فروردین ماه اما در اتفاقی نادر و جالب توجه شبکه افق سیما مستندی تحت عنوان «از سپیده تا فریاد» را با محوریت زندگی هنری محمدرضا شجریان و فعالیت‌هایش را روانه آنتن کرد که با تصاویر جوانی و صدای این هنرمند آغاز شد تا پس از سال ها شاهد نقش بستن تصویر او بر قاب تلویزیون باشیم. نام این مستند نیز برگرفته از آلبوم «سپیده» و «فریاد» که از آثار معروف شجریان هستند برگرفته شده است.

این مستند در ابتدا به تضعیف موسیقی اصیل ایرانی در پیش از انقلاب و رواج هنر غربی می‌پردازد و سپس به نخستین اقدامات هنرمندان فعال حوزه موسیقی سنتی برای دمیدن روحی دوباره به کالبد این سبک موسیقی همچون محمدرضا لطفی (نوازنده تار و سه‌تار) و هوشنگ ابتهاج (شاعر) اشاره می‌کند و به محمدرضا شجریان می‌رسد که در آن سال‌ها جوان و در آغاز راه بود.

در این میان چهره‌هایی چون داریوش پیرنیاکان (نوازنده تار و سه تار)، حسین علیزاده (آهنگساز و نوازنده)، حمیدرضا نوربخش (خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی)… نیز در سخنانی نظر خود را درباره شجریان بیان می‌کنند.

بخش اول این مستند بر پیش از انقلاب متمرکز است و به تمجید هنر شجریان پرداخته و به تاثیرش بر موسیقی اصیل ایرانی، همکاری با رادیو و تلویزیون و حضورش در کانون فرهنگی و هنری چاوش، همکاری‌اش با محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان اشاره دارد که بعدها به دو گروه شیدا و عارف تقسیم شد.

در ادامه نوبت به روزهای پیش از انقلاب اسلامی می‌رسد و بر استعفای گروه شیدا از رادیو در اعتراض به کشتار مردم توسط حکومت پهلوی تاکید می‌شود که در ادامه گروه عارف نیز از رادیو استعفا داده و به هم صنفان خود می‌پیوندند تا فعالیت حلقه چاوش رنگ و بوی انقلابی به خود بگیرد. در بخش دیگر مستند «از سپیده تا فریاد» به تصنیف‌های انقلابی شجریان اشاره می‌شود که با اقبال خوبی نیز همراه شد. در این میان البته به واکنش های تندی که با برخی از آثار این هنرمند پس از انقلاب هم شد اشاره‌ای می‌شود.

بخش دوم این مستند اما به اتفاقات چند سال اخیری که برای شجریان پس از انتخابات سال ۸۸ رخ داده اشاره دارد و رویه مستند به گونه‌ای بسیار ظریف از بی‌طرفی بخش اول فاصله گرفته و جانب‌دارانه می‌شود و به همراهی این هنرمند با مردم و اجرای قطعاتی چون «تفنگت را زمین بگذار» اشاره می‌کند.

همچنین اظهارنظرهایی که این هنرمند درباره مسایل مختلف داشته است مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت گوینده مستند بیان می‌کند که کار شجریان به نقطه پایانی می‌رسد و به این ترتیب ادامه می‌دهد: «او که به خاطر مواضع سیاسی‌اش در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، حال به مواضعی ضد مذهب می‌رسد و برخی از طرفداران سابقش با اندوه به روند قربانی شدن او نگاه می‌کنند. او حالا یک شخصیت پرهیاهوی سیاسی است که عده ای برایش هورا می‌کشند و مخالفانش تحملش نمی‌کنند.»

در این میان مصاحبه‌های او با شبکه‌های خارجی فارسی زبان نیز پخش می‌شود و حتی از چهره‌هایی چون پیرنیاکان و علیزاده درباره سخنان او پرسیده می‌شود که علیزاده می‌گوید: «تن به این مصاحبه نمی‌دهم که به نتیجه سیاسی برسیم و همه تقصیرها را گردن شجریان بیندازیم.» در مقابل پیرنیاکان با تاکید بر اینکه سخنان شجریان تند بوده است، معتقد است: «باید به سراغ عاملی که باعث شده است او این سخنان را به زبان بیاورد رفت که از نظر او همان اذیت و آزاری است که او را کردند.»نکته مشترک سخن کارشناسان حاضر در مستند سیاست زده شدن هنر در ایران است.

در ادامه مصاحبه‌ای از محمدرضا لطفی پخش می‌شود که درباره اعتراض‌های شجریان می‌گوید: «علت اعتراض‌های او را نمی‌فهمد چرا که او پس از انقلاب بیشترین تولید موسیقی را داشته است.»

بخش پایانی مستند که به نظر می‌رسد می‌خواهد حسن روحانی، رییس جمهور را متهم به استفاده ابزاری از شجریان در فیلم تبلیغاتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ کند، در توصیف این اتفاق این جمله از زبان گوینده شنیده می‌شود: «جایگاه شجریان به یک سلبریتی رای‌ساز تنزل پیدا می‌کند و هیچکس اعتراضی نمی‌کند.»

سپس ویدئوی تبریک سال نوی شجریان با ظاهری متفاوت که نشان دهنده ابتلای او به سرطان است پخش شده و گوینده مستند اینچنین می‌گوید: «این یک شوک تمام عیار است، موافقان و مخالفانش حیرت زده‌اند و با اندوه به آینده او چشم می‌دوزند که از گذشته‌ای طولانی بیرون آمده است.»

گفت‌وگوی او با حمیدرضا نوربخش در خرداد سال ۹۵ برگ دیگری از این مستند است که اشاره به تغییر موضع شجریان دارد.

*   *   * 

نقش نفوذی‌ها در شبکه افق و مستند شجریان

محمد مهاجری در خبرآنلاین نوشت:

مرحوم دکترشریعتی جمله معروفی دارد که می‌گوید:”برای کوبیدن یک حقیقت، خوب به آن حمله نکن، بد از آن دفاع کن”

شنبه عصر، شبکه افق مستندی تحت عنوان «از سپیده تا فریاد» پخش کرد که به زندگی هنری و سیاسی محمدرضا شجریان پرداخته بود. [اینجا]به گمانم سازندگان برنامه به زعم خود خواسته بودند با استفاده از جمله دکترشریعتی، بجای حمله خوب به شجریان، از او بد دفاع کنند تا کوبیده شود. اما ناشی گری کرده بودند و به او بد و پراشتباه حمله کرده بودند. در واقع نه تنها نتوانستند شجریان را نزد هواخواهانش تخریب کنند (حتی با انتشار فیلم او در جشن هنر شیراز یا پخش عکس‌های خوانندگان زن قدیمی) که برای مخالفان شجریان هم جز دوسه مشت شعار نچسب، چیزی نداشتند.

به عنوان فردی که عمرش را در رسانه سپری کرده به همکارانم در شبکه افق می‌گویم اگر جای شما بودم، پول این مستند تبلیغاتی را از حامیان این خواننده معروف می‌گرفتم! و نیز اگر بخواهم به ادبیات دوستان این شبکه سخن بگویم، عرض می‌کنم بگردید و نفوذی‌هایی که خط دادند و این مستند را روانه آنتن شبکه افق کردند و شجریان را بعد از چندین سال بایکوت، احیا کردند پیدا کنید!

ناشیانه به کاهدان زدید رفقا!

واکنش‌ها به مستند صداوسیما درباره شجریان

مهاجرانی باز هم ساز مخالف علیه ملت.  شش ماه پس از حوادث سال 96 پرونده یک آقازاده هم ختم به خیر شد.

عطا الله مهاجرانی، وزیر ارشاد دوران اصلاحات این مستند را ” علیه شجریان” نمی‌داند. او می‌نویسد: «مستند شبکه افق در باره داود هزاره ما، شجریان را دیدم. برخلاف کسانى که این مستند را علیه شجریان تلقى کرده اند، به نظرم مستند کارى سنجیده، و هوشمندانه بود. سخنان علیزاده، پیرنیاکان و نوربخش دقیق و عالى بود. کارگردان و نویسنده متن منصفانه عمل کرده اند. مى توان نکته هایى هم گرفت!»

یک روزنامه نگار با اشاره به حواشی کنسرت امیر تتلو در تفلیس نوشت: «ویدیو‌های کنسرت خواننده مطلوب و موثوق شما در تفلیس هنوز دارد می‌چرخد؛ برای شما بزرگ و زود است که درباره شجریان لقمه بردارید»! حسام الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رییس جمهور هم در صفحه شخصی خود در مورد ساخت مستندی در مورد تتلو نظر سنجی گذاشت!

واکنش‌ها به مستند شجریان؛ از سپیده تا فریاد؛ مسیرِ خوب یا بد!

فرارو- سال‌ها بود که از صدا و تصویر شجریان خبری در صدا و سیما نبود. حتی اسمش تنها در مناظرات انتخاباتی از تلوزیون به گوش می‌رسید. اما شنبه ۱۰ فروردین شبکه افق در اقدامی کم‌سابقه دوباره نام محمد رضا شجریان را بر سر زبان‌ها انداخت. به قول محمد مهاجری، شجریان در صدا و سیما بعد از چندین سال بایکوت، احیا شد.

به گزارش فرارو، مستند «شجریان از سپیده تا فریاد» بخش‌هایی از زندگی محمدرضا شجریان و فراز و نشیب‌های زندگی او را در گفتگو با هنرمندان صاحب نامی، چون حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان و حمید نوربخش بررسی می‌کند.

بخش اول مستند به مسائل پیش از انقلاب و تمجید از فعالیت هنری او می‌پردازد و حتی بر استعفای گروه شیدا از رادیو در اعتراض به کشتار مردم توسط حکومت پهلوی تاکید می‌کند. 

اما قسمت جنجالی مستند بخش دوم است که واکنش‌های بسیاری برانگیخت. گوینده با مطرح کردن حوادث سال ۸۸ و سخنان شجریان به اجرای قطعه «تفنگت را زمین بگذار» اشاره می‌کند و هم‌زمان مصاحبه‌های شجریان با شبکه‌های خارجی فارسی زبان پخش می‌شود. گوینده از انتقاد به “شخصیت پرهیاهوی سیاسی” او پارا فراتر می‌گذارد و خواننده ربنا را “ضد مذهب” معرفی می‌کند.

پس از پخش این مستند بسیاری از چهره‌ها و همچنین کاربران فضای مجازی به مسائل مطرح شده  واکنش نشان دادند. بسیاری از کاربران با بازنشر آهنگ ها و تصاویر شجریان از او حمایت کردند.

هادی حیدری، روزنامه نگار و کاریکاتوریست در واکنش به این مستند پرتره محمدرضا شجریان را بازنشر کرد که این تصویر بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. همچنین برخی از چهره‌ها هم به کنایه به مقایسه محمد رضا شجریان و امیر تتلو پرداختند. امیر سیدین، روزنامه نگار اصلاح‌طلب با اشاره به حواشی کنسرت امیر تتلو در تفلیس نوشت: «ویدیو‌های کنسرت خواننده مطلوب و موثوق شما در تفلیس هنوز دارد می‌چرخد؛ برای شما بزرگ و زود است که درباره شجریان لقمه بردارید»! حسام الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رییس جمهور هم در صفحه شخصی خود در مورد ساخت مستندی در مورد تتلو نظر سنجی گذاشت!

واکنش‌ها به مستند شجریان؛ از سپیده تا فریاد؛ مسیرِ خوب یا بد!

محمد مهاجری، روزنامه نگار با انقاد شدید از این مستند نوشت: «به گمانم سازندگان برنامه به زعم خود خواسته بودند با استفاده از جمله دکترشریعتی، بجای حمله خوب به شجریان، از او بد دفاع کنند تا کوبیده شود. اما ناشی‌گری کرده بودند و به او بد و پراشتباه حمله کرده بودند. در واقع نه تنها نتوانستند شجریان را نزد هواخواهانش تخریب کنند (حتی با انتشار فیلم او در جشن هنر شیراز یا پخش عکس‌های خوانندگان زن قدیمی) که برای مخالفان شجریان هم جز دوسه مشت شعار نچسب، چیزی نداشتند».

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و فعال سیاسی هم در توییتی نوشت: «مستند “علیه شجریان”؟ با کدام منطق؟ پول مردم را هدر می‌دهید برای مقابله با افراد محبوب مردم، آنگاه انتظار دارید مردم شما را به شبکه‌های خارج نشین ترجیح دهند؟ بر شاخه نشسته اید و بن می‌بُزید!

اما عطا الله مهاجرانی، وزیر ارشاد دوران اصلاحات این مستند را ” علیه شجریان” نمی‌داند. او می‌نویسد: «مستند شبکه افق در باره داود هزاره ما، شجریان را دیدم. برخلاف کسانى که این مستند را علیه شجریان تلقى کرده اند، به نظرم مستند کارى سنجیده، و هوشمندانه بود. سخنان علیزاده، پیرنیاکان و نوربخش دقیق و عالى بود. کارگردان و نویسنده متن منصفانه عمل کرده اند. مى توان نکته هایى هم گرفت!»

امید مهدی نژاد، روزنامه نگار و طنزنویس هم نظر مشابه‌ای داشت: «از سپیده تا فریاد، اگرچه مستند ضعیفیه و سردستی ساخته شده، اما علیه شجریان نیست. اتفاقا علیه امثال شما سیاست‌سوارانِ قدرت‌مرامه، که از شجریانِ محبوبِ ما مردم (لااقل من و امید حسینی) که یه چهره درجه یک فرهنگیه، یه چهره درجه سه سیاسی ساختید و حالا زبون‌تون هم درازه».

مهدی قاسمی، عکاس خبری هم نوشت: «فکر میکردم قراره یک مستند کاملاً تخریبی ببینم، ولی نتیجه برعکس بود، یک مستند بیطرف دیدم. بنظرم بیشتر شبیه دراز کردن دست دوستی بود از سمت به مردمی که مخاطبش نیستن اصولاً. 

پی‌نوشت: شجریان رو دوست دارم، ولی پیغمبرم نیست؛ بیداد و سپیده و خیام رو هم تا آخر عمر گوش خواهم داد.»

برخی از واکنش ها به دنبال بررسی نقاط قوت و ضعف مستند بودند.

حسین دهباشی، فعال رسانه‌ای و مستندساز نوشت: «دیشب مستندی از صداوسیما درمورد استاد محمدرضاشجریان پخش شد. غیرمنصفانه بود؟ بله! چون رسانه مذکور امکان پاسخگویی نمی‌دهد. توهین‌آمیز؟ نه ظاهرا! اثر می‌گوید استادشجریان (که مقام بی‌همتای هنری‌شان آشکار است) پس از عمری پرهیز از سیاست در سال۸۸ جوگیر شد. این ادعا ولو نادرست، وهن نیست!»

سهند ایرانمهر، روزنامه‌نگار هم نوشت: «در مورد مستند افق همه چیز به اختلاف تعاریف برمی‌گردد. شما می‌گویید شجریان سیاسی نبود ما می‌گوییم به جز تصنیف سپیده، شهریاران را چه شد؟ یابه میخانه امامی مست خفته، سیاسی است. شما می‌گویید ۸۸ موضع همسو با شورش، ما می‌گوییم “تفنگت را زمین بگذار” یعنی نفی‌خشونت».

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی پیشنهاد می‌کند پاسخ این مستند با ساخت یک مستند دیگر داده شود. او در ایسنتاگرامش نوشت: «سال گذشته روزنامه‌ی سازندگی به نقد روایت اصولگرایان از استاد شجریان پرداخت و آن را مستندی تحریف شده از زندگی هنری و اجتماعی بزرگترین هنرمند زنده ایران خواند. با وجود این، فیلم نشان می‌دهد شجریان چندان بزرگ هست که قابل انکار نیست و حتی اصولگرایان هم ناگزیرند در ظاهر جامه بی طرفی بپوشند و دامان خویش را از هتک شجریان مبرا سازند و اصلاح طلبان را به سواستفاده از استاد متهم کنند و ناشیانه بکوشند هاشمی و خاتمی و موسوی را خصم شجریان بنمایند؛ و این اشتباهی است که در چند مستند اخیر مانند” قایم مقام “، ” هاشمی زنده است” و ” راه طی شده ” درباره بزرگانی، چون آیت الله منتظری، آیت الله هاشمی و مهندس بازرگان انجام داده اند.

برخی دوستان هم دیر به فکر تکریم بزرگان خویش افتاده‌اند و حتی این مستند را دیر دیده اند و اصولا در تاریخ نگاری انتقادی جا مانده اند و فقط تابع جو‌های زمانه و توفان‌های مجازی اند و از نقد خویش می‌هراسند و جفای چپ گرایان به بازرگان‌ها و منتظری‌ها و غفلت از شجریان‌ها را از یاد برده اند و هنوز هم در مستند سازی، غفلت میکنند و با وجود امکانات نسبی، عرصه را به اصولگرایان جوان واگذار کرده اند. در نزاع انحلال طلبان و اصولگرایان، جای خالی اصلاح طلبان در روایت‌های تاریخی و سینمایی خالی است. به نظرم جواب مستند، مستند است و نه توئیت …»

ترجمه

سخنان گلپا درباره محمدرضا شجریان [1396]:

– آن خواننده‌ای که نامش را بردید (محمدرضا شجریان) که در دهه شصت در موسیقی ایران برای خود امپراتوری ایجاد کرده بود، چرا اکنون معترض شده است؟ مگر نه آن که وقتی که من در دهه ‌شصت خانه‌نشین بودم، او برای خود یکه‌تازی می‌کرد. من که هیچ‌گاه از مواهب قدرت بهره‌مند نبوده‌ام. آنها و طرفداران‌شان نباید این نقد را به من کنند زیرا اگر قرار به حرف‌ زدن باشد، شرمنده خواهند شد.

– «گل‌ها» که تریبون حزبی و جناحی و سیاسی نبود. ما در آن برنامه دورهم جمع شده بودیم تا خدمتی به موسیقی بکنیم چون تخصص ما موسیقی بود. من سواد سیاست ندارم و تنها چیزی که یاد گرفته‌ام موسیقی است. اگر حضرات دل در گرو موسیقی نداشتند، من این طور نبودم. من در برنامه گل‌ها ماندم تا به موسیقی خدمت کنم. کاری که آنها نکردند، زیرا عاشق هنر و موسیقی نبودند. هر چند خورشید پشت ابر نمی‌ماند.

– بر مردم واضح است که در طول سال‌های ‌‎سال، به‌ خصوص در دهه‌ شصت، این آقایان چه کردند. هر کسی می‌آمد که کار موسیقی انجام دهد، همین‌ها چوب لای چرخش می‌گذاشتند و نمی‌گذاشتند که مکتب‌های موسیقی ادامه پیدا کند، زیرا می‌خواستند همه مقلد خودشان باشند. اکنون که مقابل شما نشسته‌ام با افتخار می‌گویم مکتب گلپا، ادیب و تاج ادامه خواهد داشت اما تردید دارم که آنها در یاد مردم بمانند.

– ارتباط هر کس با خداوند یکسان نیست. یکی جانش را می‌دهد و دیگری برای لقمه‌ای نان شکایت می‌کند. شجریان گل‌های جاویدان را به عمر خود ندیده است. او در گل‌های رنگارنگ می‌خواند. بعد هم با آقای ابتهاج توده‌ای روی هم ریختند و در جشن هنر شیراز مشغول به فعالیت شدند. آنها راهی را انتخاب کردند که مسئولیت دنیوی و اخروی آن‌ راه با خودشان است. تنها وظیفه‌ای که من دارم این است که به جوانان بگویم از راه آنها دوری و راه امثال تجویدی و خالقی را طی کنند.

خبرگزاری فارس: صدای شجریان طی 3 دهه گذشته نماینده بی بدیل آواز اصیل ایرانی نزد ایرانیان بوده است[1386]

خبرگزاری فارس: “محمدرضا شجریان” چندی پیش نسبت به سرنوشت آواز ایرانی پس ازخود اظهار امیدواری کرد. اما شاگردان شجریان چند نفرند و کدامیک تاکنون توانسته این امید را برآورده کند؟ به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، به جرات می‌توان گفت صدای شجریان طی3دهه گذشته نماینده بی بدیل آواز اصیل ایرانی نزد ایرانیان بوده است. هرچند پرشمارند کسانی که غیر مستقیم از این استاد آواز ایرانی تاثیر گرفته‌اند یا حتی کاملا از صدای او تقلید می‌کنند اما با این حال تعداد کمتری توفیق آموزش مستقیم از وی را یافته‌اند. شجریان خود گفته است : اصلا شاگردان من زمانی کسی خواهند شد که از شجریان تمرد کنند. اگر از شجریان گذر نکنند همان تکرار من هستند. من بارها گفته‌ام که اگر شاگردان من موسیقی را در سطح من اجرا کنند، به این معناست که موسیقی درجا زده است. آنها باید چند گام از من جلوتر باشند. شاگردان اگر تکرار استاد باشند، موسیقی در جا زده است. از میان شاگردان مستقیم شجریان می توان به اسامی معروفی چون حسام الدین سراج، مظفر شفیعی، قاسم رفعتی، همایون شجریان، زنده‌یاد ایرج بسطامی، محسن کرامتی، علی جهاندار، حمید نوربخش و علیرضا قربانی اشاره کرد. شهرام ناظری، علی رضا افتخاری و علی رستمیان نیز مدتی نزد او بر روی ردیف های آوازی کار کرده اند.